بیست و یک سال تلاش و هزار مشقت روزنامه نگاری

بیست و یک سال تلاش و هزار مشقت روزنامه نگاری

در آستانه بهار قرآن و بهار طبیعت و آغاز بیست و یکمین سالگرد انتشار هفته نامه صدف به هزارمین شماره نشریه نیز نزدیک می شویم. قاعدتا باید از این تقارن میمون و مهم خوشحال باشیم، بایستی در تدارک برگزاری مراسم جشن باشکوهی باشیم و همه اصحاب رسانه و فرهنگ دوستان استان هرمزگان را برای حضور در جشن تولد نشریه دعوت کنیم.

دلمان می خواهد از تمام عوامل دست اندرکار و خبرنگارانی که از ابتدای تاسیس و راه اندازی این نشریه زحمت کشیده اند تجلیلی شایسته به عمل آوریم و به آنها خسته نباشید بگوییم. اما چه بگویم که نگفتنم بهتر است.

به دلیل تورم، گرانی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، بالطبع وضع اقتصادی و درآمد نشریات هم خوب نیست، برخی از نشریات به دلیل مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر تعطیل شده اند، شمارگان اکثر نشریات و روزنامه ها کاهش پیدا کرده و به صورت تک رنگ چاپ و منتشر می شوند. ما مطمئن نیستیم سال آینده بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. از چند سال پیش، درآمدزایی نشریه به تدریج سیر نزولی پیدا کرد و برای حفظ بقای آن ناچار شدیم که سیاست اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم. با تعدیل نیرو، کوچک کردن قطع نشریه، کاهش مراکز توزیع و ... به هر طریقی بود هزینه ها را کاهش دادیم. عدم حمایت کافی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالا رفتن هزینه چاپ، کاغذ، زینک، اینترنت، آب و برق، اجاره دفتر و اجرای قوانین سخت مالیاتی و بیمه ای و دستورالعمل های دست و پاگیر و همچنین عدم پرداخت به موقع هزینه آگهی ها از سوی ادارات دولتی، رمق و انگیزه ادامه کار را برای ما باقی نگذاشته است.

از اینها گذشته، حرف دل مردم را هم نمی توانیم به خوبی منعکس کنیم و هر چه بنویسیم، مدیران به دل می گیرند. توقع دارند ما همواره چشم خود را بر روی ایرادات و مشکلات جامعه ببندیم و فقط تعریف و تمجید کنیم. اگر توقع تملق از رسانه ها دارند بایستی لااقل حمایت مالی کافی هم از رسانه ها داشته باشند.

در طول این 20 سال به امید بهتر شدن اوضاع اقتصادی و فرهنگی کشور، سختی ها و فشارها را تحمل کردیم اما چشم انداز روشنی برای بهبود وضعیت دیده نمی شود. امسال حتی کاغذ و یارانه حمایتی دلگرم کننده ای نیز به نشریات استان هرمزگان اختصاص داده نشد چون مسئولان کشور معتقدند که استان هرمزگان یکی از استانهای برخوردار است و مطبوعات آن نیاز به حمایت چندانی ندارند. پیش بینی می شود که این حمایت های اندک، در سال آینده به طور کامل قطع شود.

هر چند اکثر صاحب نظران معتقدند مطبوعات چاپی در تمام نقاط دنیا در حال منسوخ شدن است ولی من معتقدم مطبوعات محلی بر خلاف مطبوعات سراسری، هنوز مخاطبان خاص خود را دارند؛ ضمن اینکه رادیو و تلویزیون هم مثل سابق مخاطب ندارند.

می دانم که نوشتن درباره مشکلات و مشقت های روزنامه نگاری بی نتیجه است و مرگ مطبوعات برای کسی اهمیتی ندارد ولی می خواهم بنویسم تا در تاریخ مطبوعات استان ثبت شود و آیندگان تصور نکنند که ما خیلی خوش به حالمان بوده است.

به هر حال فرا رسیدن بیست و یک سالگی نشریه صدف را گرامی داشته و پیشاپیش سال نو را نیز به همگی تبریک عرض می نمایم.

توزیع نامناسب سیلندر گاز در هرمزگان

طرح دولت برای توزیع گاز در هرمزگان اشتباه است

مردم ایران بر روی منابع عظیم نفت و گاز نشسته اند و متاسفانه بیشتر وقت گرانبهایشان در صف بنزین، گاز و یا نفت، بیهوده هدر می رود. وقت و عمر مردم بسیار گرانبهاست و نباید به خاطر تصمیمات اشتباه دولتمردان، صرف کارهایی شود که در تمام دنیا منسوخ شده و دولتها در سایر کشورها به بهترین شکل و به آسانی سوخت و انرژی را به دست مصرف کنندگان می رسانند.

در حالی که سالهاست اکثر شهرها و حتی روستاهای مناطق شمالی و مرکزی کشور دارای گاز لوله کشی هستند و استفاده از سیلندر گاز به شدت کاهش یافته، در بندرعباس که مثلا پایتخت اقتصادی کشور محسوب می شود و سایر مناطق استان هرمزگان، هنوز طرح گازرسانی منازل به دلیل وجود بافت های فرسوده و نامناسب بودن زیرساخت های شهری، به طور کامل اجرا نشده و بسیاری از خانواده ها از نعمت گاز محروم هستند و مسئولان استان اعلام می کنند که شهروندان رغبتی به استفاده از گاز شهری ندارند.

به همین دلیل، دولت برای مجبور کردن خانواده ها به استفاده از گاز لوله کشی، اقدام به سهمیه بندی و گران کردن سیلندر گاز کرده و موجب نارضایتی شهروندان شده است. ثبت نام جهت سیلندر گاز که توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی صورت می گیرد نیز ایراداتی دارد و شهروندان را به دردسر انداخته است. به عنوان مثال برای دریافت سیلندر گاز، متقاضیان بایستی ساعت ها وقت بگذارند و به مراکز توزیع گاز در حاشیه شهر سر بزنند در در صف های طویل بایستند که آیا کپسول گیر بیاورند یا خیر. اگر شانس داشته باشند و کپسول پیدا کنند برای پرداخت هزینه آن با قیمت یارانه ای 27900 تومان حتما بایستی همان کارت بانکی که در سامانه سدف ثبت کرده اند به همراه داشته باشند و اگر احیانا کارت بانکی دیگری در دست داشته باشند یا کارتشان مشکل پیدا کند بایستی با قیمت آزاد پرداخت کنند که بهای آزاد آن حدود 350 هزار تومان با نرخ فوب خلیج فارس است. مردم انتظار داشتند که مسئولان مربوطه پس از ثبت نام، سیلندر گاز را با تماس تلفنی از طرف شهروندان به در منازل بیاورند. اما مردم چه انتظار خامی داشتند.

هر چند گازکشی به منازل توسط شرکت گاز، اقدام ارزشمندی به شمار می رود اما لازم است به چند نکته ضروری اشاره شود و به دولتمردان عرض کنیم که نحوه اجرای این طرح نیز اشتباه است و با این شیوه هرگز به نتیجه نمی رسد. زیرا وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده ها به شدت خراب است و توانایی پرداخت هزینه لوله کشی و حتی توانایی اخذ تسهیلات را ندارند.

برای به سرانجام رسیدن این طرح نیاز به یک عزم جدی و مدیریت کاملا جهادی است. دولت اگر مصمم به برچیده شدن سیلندر گاز و لوله کشی به تمام منازل در استان هرمزگان است بایستی با هزینه خودش کار لوله کشی منازل را انجام دهد و بعد هزینه ها را از طریق قبوض گاز مشترکین دریافت کند. زیرا صادر کردن گازمایع برای دولت بسیار سودآور است. چنانچه دولت چنین اقدام ضربتی را انجام ندهد بایستی طرح گازکشی در استان هرمزگان را تعطیل کرده و سیلندر گاز را مانند سابق با همان قیمت گذشته توزیع کند تا موجب نارضایتی شهروندان نشود.

خبرنگار باید مثل آیینه باشد

خبرنگار باید مثل آیینه باشد

ویژگی نخست یک خبرنگار این است که بی طرف و حقیقت جو باشد. خبرنگاری که به نوعی بی طرفی را نقص کند اعتماد عمومی از او سلب می شود و اگر مردم به خبرهای وی اعتماد نداشته باشند، این خبرنگار نخواهد توانست رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد. خبرنگار واقعی کسی است که وقتی سیلی ویرانگر به شهر نزدیک می شود، سریع همه را خبردار کرده و آنهایی که خوابند را بیدار کند، نه اینکه جهت آرام نگه داشتن شهر، سکوت کند.

گاهی اوقات آنچه مسئولان از خبرنگار توقع دارند با آنچه که مردم از وی انتظار دارند یکی نیست و این امر، کار خبرنگار را سخت می کند. در واقع خبرنگار زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان مردم و مسئولان است و وظیفه خبرنگار این است که انتظارات و درددل های مردم را به اطلاع مسئولان برساند تا مسئولان نسبت به رفع نیازهای مردم برنامه ریزی و اقدام کنند. مسئولان دلسوز و دوراندیش، انتقادات خبرنگاران را به دل نمی گیرند و برای پیشرفت کار خود، از خبرنگاران و اصحاب رسانه کمک و مشاوره می گیرند.

من معتقدم خبرنگار باید مثل آیینه باشد، یعنی حقایق و واقعیت ها را مانند آیینه نشان دهد. اگر خبرنگاری ضعفها و ایرادات جامعه را منعکس نکند صادق نیست و نمی توان به وی اعتماد کرد. هیچ انسان فهمیده ای از آیینه متنفر نخواهد شد. اکثر انسانها حداقل روزی یکی دوبار به سراغ آیینه می روند و خود را در آیینه برانداز می کنند تا عیب های ظاهری خود را برطرف کنند. اگر آیینه، عیب های افراد را به آنها نشان ندهد، مفت نمی ارزد.

خبرنگار اگر راه تملق و چاپلوسی را در پیش بگیرد، اگر برای خوشایند مسئولان، ضعف ها و ایرادات جامعه را کتمان کرده و عملکرد مسئولان را مورد نقد و تحلیل قرار ندهد خبرنگار نیست، بلکه روابط عمومی است. هر چند شباهت هایی بین خبرنگاری و روابط عمومی وجود دارد اما توقعاتی که جامعه از خبرنگار دارد از مدیر روابط عمومی یک سازمان و اداره ندارد. یا حق.

۱۷ مردادماه، سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز “خبرنگار” گرامی باد.

حجاب اجباری هم بد نیست

حجاب اجباری هم بد نیست

من متعجم که چرا در کشور ما عده ای از حجاب اجباری ناراحت هستند و این طرح را نمی پسندند!

چه طور بیمه اجباری خوب است؟ یا کسی که به خدمت سربازی اجباری اعزام می شود با آن مخالفت نمی کند ولی همین که از حجاب اجباری صحبت به میان می آید، هم بانوان و هم آقایان اخم می کنند و سعی دارند به هر طریقی شده، با آن مخالفت کنند.

این یادداشت مقداری با چاشنی طنز است ولی به هر حال قابل تامل است.

یادم می آید وقتی ما را به خدمت مقدس سربازی اجباری بردند، ابتدا برایمان سخت بود و بعضی از رفقا نیز از پادگان فرار می کردند و پس از مدتی دوباره با زور آنها را به محل خدمت باز می گرداندند و با آنکه مشمول جریمه اضافه خدمت هم می شدند ولی به تدریج قبول می کردند که در پادگان بمانند و خدمت کنند چون این وظیفه قانونی همه بود.

راستش تحمل خدمت سربازی برای من هم آسان نبود ولی هنگامی که از جنبه مثبت به آن نگاه می کردم به این نتیجه می رسیدم که پادگان هم جای بدی نیست. به سایر سربازانی که از محیط پادگان گله و شکایت داشتند گفتم: ببینید دوستان، پادگان هم می تواند جای بسیار خوبی برای ما باشد. سربازان با تعجب پرسیدند: از چه لحاظ جای خوبی است؟

به آنها گفتم: نگاه کنید در اینجا غذا و لباس که به ما می دهند، محل خواب، استراحت و ورزش هم رایگان در اختیار ماست، پول آب و برق و گاز هم که از ما نمی گیرند، از اینها که بگذریم ماهانه حقوق نسبتا خوبی هم به ما می دهند. از کلاس های رایگان، کتابخانه، سینما، باشگاه بدنسازی و ... هم برخورداریم. دیگه چه درد و کمبودی داریم که از پادگان فرار کنیم؟

در ضمن بیرون از پادگان بایستی نگران اشتغال، اجاره منزل، پول آب و برق، تهیه غذا و پوشاک و ... باشیم.

پادگان جای خوبی است، فقط تنها چیزی که در پادگان وجود ندارد آزادی است. در پادگان باید همواره گوش به فرمان بوده و مطیع اوامر فرمانده باشیم. اگر کسی بتواند از لذت آزادی بگذرد، پادگان واقعا بهشت است.

سربازانی که حرفهای مرا شنیدند، بعد از اندکی فکر کردن گفتند: آره حق با توست، ما از این زاویه به خدمت سربازی نگاه نکرده بودیم.

و اما حجاب اجباری هم آیا شباهتی با خدمت اجباری دارد؟

حجاب و عفاف فریضه ای دینی است و اکثر مردم با تقوا و با ایمان ما از دیرباز باحجاب بوده و تمایلی به ولنگاری نداشته و ندارند. اما تهاجم فرهنگی بیگانگان و نارضایتی های عمومی از مشکلات و نارسایی های داخلی موجب کمرنگ شدن این فریضه شده و از هنگامی که بحث حجاب اجباری مطرح شد، برخی از بانوان، لجبازی را شروع کرده و بدحجاب تر شده اند. اما راهکار این مشکل چیست؟ آیا متوسل شدن به زور می تواند کارساز باشد؟ قطعا پاسخ خیر است.

اما در صورتی که کشور را به صورت یک پادگان تصور کنیم و مسئولان کشور، تمام امکانات مورد نیاز مردم از قبیل مسکن، اشتغال، ازدواج، درمان، غذا، آب و برق، امکانات رفاهی، تحصیلی و ورزشی را به صورت رایگان برای مردم فراهم آورند، می توان گفت که حجاب اجباری هم مانند خدمت اجباری برای مردم قابل تحمل خواهد شد. آیا این طور نیست؟

😊😁

#حجاب_اجباری

#حسین_فریدونی

شعر طنز/ بی اعتنایی به عشق

بی اعتنایی به عشق

آندم که عشق آمد، هیچ اعتنا نکردم

وقتی که دور می شد، او را صدا نکردم

از آسمان چشمش، صدها ستاره بارید

قلب شکسته ام را، با آن دوا نکردم

با شوق می نوشتم، هر روز قصه ای نو

خودکار و دفترم را، یکدم رها نکردم

تصویر گنگ یک دوست، پیداست در نگاهم

آن خاطرات خوش را، از خود جدا نکردم

سی سال کوچه ها را، دنبال او دویدم

دستم به لحظه ای نیز، از پا خطا نکردم

پیدا نکردم از او نام و نشانه ای را

هر چند مثل مجنون، خود را فدا نکردم

سروده: حسین فریدونی

نقش موثر ایران در استقرار صلح و ثبات منطقه

نقش موثر ایران در استقرار صلح و ثبات منطقه

در خبرها آمده بود که عربستان سعودی از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده که بین آن کشور و یمن میانجیگری کند تا درگیری ها و تنش ها خاتمه یابد.

پر واضح است که با توجه به قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی و نفوذ آن در میان انقلابیون یمنی، قطعا میانجیگری ایران، موجب برقراری صلح میان این دو کشور خواهد شد.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران، می تواند نقطه عطفی در تاریخ سیاست جمهوری اسلامی باشد و به عنوان گامی بسیار ارزشمند و ماندگار در تاریخ به ثبت برسد.

نقش موثر و تعیین کننده ایران در معادلات منطقه خاورمیانه بر هیچکس پوشیده نیست اما تاکنون ایران برای ایجاد صلح در منطقه نقشی ایفا نکرده و هر چند که در برقراری ثبات و امنیت عراق، سوریه، لبنان و … تلاش و جانفشانی های بسیاری کرده ولی باز هم متاسفانه در میان افکار عمومی دنیا به جنگ افروزی و دامن زدن به درگیری ها مشهور شده است.

میانجیگری ایران برای پایان دادن به جنگ میان عربستان و یمن می تواند چهره جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی ترمیم و از منفی به مثبت تغییر دهد و مانند عمان به کشوری صلح طلب شهرت پیدا کند.

ملت ما نیز از اینکه ایران به عنوان کشوری صلح طلب و میانجی در جهان شناخته شود، احساس رضایت و غرور بیشتری خواهند کرد.

همگان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد می تواند تمام جنگ ها و اختلافات میان کشورهای مسلمان را به صلح تبدیل کند.

مصاحبه نشریه همزیستی با من

بهترین و لذتبخش ترین تفریح برای من اندیشیدن و نوشتن است

اشاره: حسین فریدونی نویسنده کتاب «از کنار پنجره» از کودکی و نوجوانی عاشق مطالعه و نوشتن بوده و بهترین و لذتبخش ترین تفریح را برای خودش اندیشیدن و نوشتن می دانسته است.

این نویسنده که هدفش از نوشتن را انجام کار ماندگار فرهنگی و انتقال تجربیات دوران نوجوانی و مدرسه خود به نسل های بعدی می داند، مهم ترین اثر کتابخوانی و مطالعه را افزایش آگاهی و بینش افراد می داند و اعتقاد دارد کسانی که اهل مطالعه هستند در زندگی از هوشیاری و درک بیشتری نسبت به مسائل اجتماعی برخوردارند.

فریدونی معتقد است مطالعه، انسان ها را به اندیشیدن وا می دارد و از قول «هانا آرنت» می گوید: بخش بزرگی از جنایت ها و بدی ها را کسانی مرتکب می شوند که توانایی اندیشیدن ندارند.

گفت و گوی نشریه همزیستی با این نویسنده و فعال رسانه ای در استان هرمزگان را با هم می خوانیم:

ادامه نوشته