پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

هجوم تبلیغاتی به حریم خصوصی مردم

http://s2.picofile.com/file/7230918167/%D8%B9%D8%B4%D9%82_%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%AF_%D9%81%D8%AF%D8%A7%D8%BA.gif
حتما با دیدن «SMS»، خون برخی به جوش آمده که چرا فارسی ننوشته‌اید؟ «پیامک» درست است نه SMS و سخنانی از این دست، ولی باور کنید، اگر بخواهیم نام این مزاحمت‌های‌ گاه و بی‌گاه را پیام بگذاریم، در حق خیلی چیز‌ها جفا کرده‌ایم؛ این بار را معذور بدارید!

ساعت شش و نیم صبح است و هنوز نیم ساعت از زمان خوابتان باقی مانده است، ولی به جزای اینکه یادتان رفته بوده تلفن همراه‌تان را خاموش کنید، صدای زنگ SMS بیدارتان کرده است و این اصلا حس خوبی برای آغاز روز باقی نمی‌گذارد؛ «همراه اول؛ قبض ۴، ۹۰ مبلغ: ...»

سیل پیامک‌های گوناگون به تلفن همراه، از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم، کم و زیاد با آن آشنا هستند؛ پیامک‌هایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و باز هم به مانند همیشه توسط بخش دولتی بنیانگذاری شده‌اند!

این در حالی است که اواسط تابستان سال جاری، یک مقام مسئول در شرکت مخابرات، برای بار چندم تأکید کرد که پیامک‌های تبلیغاتی نمی‌تواند شکایات مشترکان را در پی داشته باشد! وی میانگین ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی برای هر مشترک را کمتر از دو پیامک در هفته دانسته و گفته بود: مشترکان می‌توانند با درخواست عدم دریافت پیامک تبلیغاتی نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند.

نوعی فرافکنی برای ادامه تخلف؛ مزاحمت‌هایی که از جانب هر شرکتی باشد، چون مخابرات و دو اپراتور بزرگ تلفن همراه زمینه‌اش را فراهم آورده‌اند، آنها هم شریک جرم هستند و باید محاکمه شوند، ولی حیف که قانونی در این زمینه وجود ندارد!

تلفن ۰۹۹۹۰ را شماره‌گیری می‌کنیم تا بخواهیم، ما را از فیض پیامک‌های تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی‌شان معاف کنند. پس از اینکه صدایی ضبط شده، ورودمان را به این سیستم خوش آمد گفت، به دقت به معرفی خدمات گوش فرا می‌دهیم، ولی خبری از دریافت نکردن پیامک‌های مزاحم نیست!

در پایان پیام، تازه آموزش می‌بینیم که چگونه می‌توان به اپراتور دسترسی پیداکرد؛ پاسخگوی شماره... ناممان را پرسیده و منتظر می‌ماند تا شماره پرونده تلفن همراهمان را برایش بخوانیم تا برایمان پرونده تشکیل دهد و شاید از هفت روز بعد، لازم نباشد روزی یک بار صندوق دریافت پیامک تلفنمان را پاک کنیم!

حالا زمان زیادی گذشته و هنوز آرزویمان محقق نشده است. سیل پیامک‌ها روز به روز در حال افزایش است و کم مانده که به «گوسفند زنده» هم برسد!

اما در ارودگاه رقیب هم اوضاع بهتر نیست و چه بسا بد‌تر هم باشد؛ این بار ممکن است تنها یکی دو بار در روز با پیامک‌هایی مواجه شوید که وعده می‌دهند، با شارژ فلان مقدار ریال، می‌توانید کسر کوچکی از آن مبلغ را هدیه بگیرید! دیگر از ویترین و مسابقات رنگارنگ ایرانسل که نگو...؛ پیام‌های گوناگونی که بیشتر نخوانده پاک می‌شوند و به جای تبلیغ، کارکرد ضدتبلیغی دارند.

اپراتوری که با بمباران تبلیغاتی، مشتریانش را ترغیب می‌کند تا مثلا از ویژگی‌هایی چون شارژ شگفت انگیزش استفاده کنند و از سوی دیگر، هنگام استفاده از آن، حتی با چند ده هزار تومان شارژ شگفت انگیز هم مجبور به شنیدن «... please recharge to continue …» خواهید بود!

وقاحت به اندازه‌ای زیاد شده که اطلاعات چه بسا محرمانه شبکه مخابراتی، به راحتی خرید و فروش می‌شود. گزارش شوکه کننده‌ای که در یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما پخش شد، شاید برای فهمیدن عمق فاجعه کافی باشد؛ گزارشی که در آن، هنگام برگزاری نمایشگاه الکامپ به سراغ شرکت‌هایی رفتند که کارشان فرستادن انبوه پیامک‌های تبلیغاتی بود؛ شرکت‌هایی وابسته به بخش خصوصی که به صراحت، از خرید و فروش لیست شماره‌های مشترکینی سخن می‌گفتند که هم آدرس پستیشان را داشتند، هم جنسیتشان را می‌دانستند و هم همه ریز و درشت اطلاعاتشان را از مخابرات خریداری کرده بودند.

مجموعه‌ای از اطلاعات با دقت بالا که هر ساله و در ازای پرداخت مبلغی، به روز رسانی می‌شود و ظاهرا، با وجودی که لو رفتنشان برای برکناری و محاکمه چند مدیر موجه به نظر می‌رسد، هنوز خبری نشده است؛ انگار که برای کسی اهمیت ندارد!

گویا، شماره تلفن و اطلاعات شخصی مردم، حکم دستاوردی را برای برخی از مسئولین دارد که برای به دست آوردنش زحمت کشیده‌اند؛ فارغ از اینکه در این بازی پر سود، نصیب ایشان تنها استهلاک دستگاه‌های مخابراتی‌شان است که پولش را از مشترکین دریافت می‌کنند و در سوی دیگر، مردمی هستند که در این راه، هم عصبی خواهند شد و هم مجبورند از شارژ باتری تلفن همراه‌شان (و به دنبال آن، استهلاک باتری تلفن و برق منزل!) مایه بگذارند!

شاید بهتر باشد که مسئولین متولی امر، مشتری مداری را از شرکت‌های پیمانکاری زیر دستشان یاد بگیرند که حاضرند با اندک قیمتی، همه جور امکانات را برای مشتریانشان فراهم کنند!

تصاویر زیر، از سایت یکی از شرکت‌های ارسال پیامک‌های تبلیغاتی تهیه شده که در ازای مبلغ اندکی (چند ده هزار تومان)، بسیاری از اطلاعات گوناگون صاحبان تلفن‌های همراه را در غالب طبقه‌بندی‌های مختلف، به کاربرانش عرضه می‌کند!

یکی از شرکت‌های پرشمار در این زمینه که چه بسا به دلیل ارزان نگه داشتن خدمات، همه اطلاعات موجودش را در سایت قرار نداده و برخی جزییات را تنها در اختیار مشتریان ویژه‌اش قرار خواهد داد؛














نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد