پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

ضرر 600 میلیونی سینماهای بندرعباس


سینما ستاره شهر بندرعباس پس از حدود چهارماه تعطیلی به دلیل بدهی برق، در نخستین روزهای زمستان مجدداً آغاز به کار کرد.

احمد حامدی- مدیر سینماهای ستاره جنوب و ستاره شهر- در این رابطه  گفت: دومین سینمای مدرن بندرعباس که از تاریخ چهاردهم شهریورماه 90 -درست یک هفته پیش از روز ملی سینما- به دلیل قطعی برق تعطیل شده بود، با پیگیری ها و همراهی های صورت گرفته توسط اداره ارشاد، فرمانداری و شرکت برق سرانجام در نخستین روز از دی ماه جاری بازگشایی شد و قرار شده بدهی های سینما به صورت قسط بندی پرداخت شود.

وی ادامه داد: تعطیلی سینما ستاره شهر در وهله نخست به دلیل بدهی زیاد برق -حدود 9 میلیون تومان ظرف شش ماه نخست سال- و از سوی دیگر به دلیل استقبال کمرنگ مردم بندرعباس از تماشای فیلمها در سالن سینما بوده است.

سینماداری در بندرعباس صرفه اقتصادی ندارد

مدیر سینماهای ستاره جنوب و ستاره شهر با بیان اینکه " طی شش ماه نخست امسال بیش از 600 میلیون ریال ضرر کرده ایم" معتقد است به دلیل آنکه بندر یک شهر تجاری است، فعالیت های فرهنگی همچون سینماداری در این شهر صرفه اقتصادی ندارد.

وی فروش پاییزی سینماها در بندرعباس را بسیار ضعیف دانست و اضافه کرد: به عنوان مثال در آبان ماه که سینما ستاره شهر هم تعطیل بود، در مجموع فروش سینما ستاره جنوب تنها 300 تومان سود کردیم!

به گفته حامدی، اغلب مردم بندرعباس از فیلم های کمدی و طنز استقبال می کنند اما مگر طی یک سال چقدر فیلم های اینچنینی تولید می شود.

این سینمادار در پایان مصاحبه خود با هرمزگان نیوز، ضمن یادآوری اینکه "تاکنون بارها جهت تخفیف 50 درصدی برای پرسنل ادارات و دانش آموزان مدارس اعلام آمادگی کرده ایم اما جوابی نشنیده ایم"، از کم کاری سازمان های فرهنگی استان از جمله آموزش و پرورش در این خصوص انتقاد کرد. 

صنعت سینما و مشکلاتی که تمامی ندارد

بحث پیرامون مشکلات سینمایی در کشور بسیار است‌، برخی مشکلات سینما را زنجیر وار می‌بینند و حل یکی را بدون رسیدگی به سایر مسائل کافی و سودمند نمی‌دانند و برخی نیز مشکلات را در قالب هرمی می‌بینند که اگر بخش بزرگی از آن حل شود، بس است‌.

در هرحال‌، سالن‌های سینما در کشور ما در حال تعطیل شدن هستند، درست است که این روند شاید در شهرهای بزرگ کشور چشمگیر نباشد ولی در یک نگاه کلی می‌توان دریافت که مسئله از دست رفتن صندلی‌هایی سینما و نبود جایگزینی برای آنها باید جدی تلقی شود.

متأسفانه پس از هدفمند شدن یارانه ها و افزایش قیمت برق، تعدادی از سینماهای خصوصی و حتی دولتی به علت افزایش هزینه های جاری و عدم سودآوری، تغییر کاربری داده اند.

هرمزگان استانی است که از گذشته تا به امروز تنها در مرکز آن یعنی شهر بندرعباس سالن سینما وجود داشته است. مهمترین سالن سینمای بندرعباس یعنی سینما شهرزاد، سالها پیش تخریب و به جای آن یک مجتمع تجاری ساخته شد که خوشبختانه در این مجتمع یک سالن سینمای مدرن نیز احداث شد.

در حال حاضر در هرمزگان فقط دو سالن سینما آن هم فقط در شهر بندرعباس به نامهای ستاره جنوب و ستاره شهر وجود دارد که این تعداد جوابگوی علاقه مندان به سینما در هرمزگان نیست.

کمبود صندلی‌های خالی، وجود کپی‌های غیرمجاز و ده‌ها مشکل دیگر و از طرفی میل روز افزون مردم برای ماندن در خانه و تماشای فیلم از دستگاه‌های پخش خانگی یا گیرنده‌های ماهواره همگی سبب مرگ تدریجی صنعت سینما در کشور می‌شود.

خط‌ر تعط‌یلی‌ بیخ گوش‌ اکثر سینماها

با کاهش‌ روز به‌ روز و حتی‌ لحظ‌ه‌ به‌ لحظ‌ه‌ تعداد مخاط‌بان‌ در عرصه‌ سینما، نمی‌توان‌ حاشیه‌ امنیت‌ مناسبی‌ برای‌ سالنهای‌ سینما متصور شد. در واقع‌ می‌توان‌ گفت‌ خط‌ر تعط‌یلی‌ برای‌ اکثر سینماها وجود دارد و در سینماهای‌ شهرستان ها این‌ تهدید به‌ حداکثر شدت‌ خود می‌رسد.

از ط‌رفی‌ دیگر راهکارهای‌ موضعی‌ و موقتی‌ دست‌اندرکاران‌ و مسئولین‌ سینمایی‌ از قبیل‌ نمایش‌ فیلم‌ خارجی‌، آزادسازی‌ اکران‌، ط‌رح‌ فروش‌ بلیت‌ نیم‌بها و نمایش‌ دو فیلم‌ با یک‌ بلیت‌ نه‌ تنها مشکلی‌ از سینما حل‌ نکرده‌، بلکه‌ خود مساله‌ساز بوده‌اند و به‌ نظ‌ر می‌رسد امنیت‌ تضمین‌ سرمایه‌ از سینمای‌ ایران‌ رخت‌ بربسته‌ است‌.

ط‌رح‌ فروش‌ بلیت‌ نیم‌بها در روزهای‌ سه شنبه‌ هر هفته‌ نیز در عمل‌ چندان‌ موفق‌ نبود. اگرچه‌ اندکی‌ به‌ مخاط‌بان‌ افزوده‌ شد ولی‌ از نظ‌ر اقتصادی‌ این‌ ط‌رح‌ به‌ ضرر صاحبان‌ فیلم‌ و سینما تمام‌ شده‌ است‌.

از سوی دیگر، یکنواخت‌ شدن‌ سوژه‌ فیلمهای‌ سینمایی‌ به‌ عقیده‌ تمامی‌ کارشناسان‌ یکی‌ دیگر از دلایل‌ کاهش استقبال مردم از سالن ها و رکود اقتصادی‌ سینماهاست‌.

از ط‌رفی،‌ هویت‌ سینماها در ط‌ول‌ سالهای‌ اخیر رنگ‌ باخته‌ است‌ و سینمایی‌ وجود ندارد که‌ برای‌ نمایش‌ یک‌ گونه‌ سینمایی‌ خاص‌ صاحب‌ شناسنامه‌ و هویت‌ باشد. برای‌ مثال‌ در گذشته‌ برخی سینماها به‌ عنوان‌ مکانی‌ برای‌ نمایش‌ فیلمهای‌ هنری‌ شناخته‌ شده‌ بود.

بحران اقتصادی سینماها در نقطه اوج

سینمای‌ نیمه‌ جان‌ و بی‌رونق‌ ایران‌ در ط‌ول‌ سالهای‌ اخیر با رقیبان‌ جدی‌ نیز مواجه‌ شده‌ است‌. شبکه‌های‌ تلویزیونی‌ که‌ به‌ راحتی‌ فیلمهای‌ روز را پخش‌ می‌کنند، ماهواره‌ و شبکه‌های‌ ویدیویی‌ مجالی‌ برای‌ نفس‌ کشیدن‌ به‌ سینما نمی‌دهند.

در بیست‌ سال‌ اخیر ط‌رح‌ و نقشه‌های‌ زیادی‌ در رابط‌ه‌ با ساخت‌ سالن‌های‌ سینما مط‌رح‌ شده‌ است‌، اما این‌ ط‌رحها هرگز به‌ مرحله‌ عمل‌ نرسیده‌اند. ط‌رح‌ احداث‌ سینماهای‌ کوچک‌ یکی‌ از این‌ موارد است‌.

به‌ هر حال‌ بحران‌ اقتصادی‌ سینماها به‌ نقط‌ه‌ اوج‌ خود رسیده‌ است‌ و تعداد مخاط‌بان‌ به‌ حداقل‌ ممکن‌ و سینماداران‌ هر لحظ‌ه‌ باید مراقب‌ سینماهای‌ خود باشند تا تعط‌یل‌ نشود!

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد