پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

مهاجرت اجباری 22 هزار هرمزگانی در پی هجوم ماسه های روان


22هزار نفر از روستائیان هرمزگانی به علت هجوم شن های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده اند و هجوم ماسه های روان 22 روستای شرق هرمزگان را تهدید می کند .

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان این مطلب گفت: حرکت ماسه های روان بر اثر خشکسالی های 13سال گذشته تاکنون بیش از 130 میلیارد ریال خسارت به بخشهای کشاورزی، وارد کرده است .

محسن یکتاپور تخریب خانه ها، جاده ها، مزارع کشاورزی، تاسیسات آب، برق، مخابرات و اسکله های صیادی از خطرات هجوم ماسه های روان عنوان کرد و گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی ، ساخت سد بدون رعایت حق آبه و در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی ،تخریب حوزه های آب ریز، خشکی باتلاقها و دریاچه ها در پی ساخت سدها و پهن بودن بستر رودخانه ها از عوامل موثر در گسترش بیابانها در هرمزگان است.

وی تصریح کرد: شرق هرمزگان شهرستانهای سیریک، میناب، جاسک و بشاگرد با حدود 800 روستا را شامل می شود که22 روستای این منطقه با جمعیت 22 هزار نفر به علت هجوم شن های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده اند .

مردم از بیماری های چشمی، تنفسی و پوستی نیز رنج می برند

پزشک متخصص بیماریهای داخلی بیمارستان خاتم الانبیاء جاسک اظهار کرد: مردم روستاهای شرق هرمزگان علاوه بر زیان های اقتصادی، از بیماری های چشمی، تنفسی و پوستی نیز رنج می برند.

سعید سلیمی افزود: روزانه از 50 مراجعه کننده به این بیمارستان 20 نفر دچار تنگی نفس هستند.

به گفته وی، کلیه درد، چشم درد، گوش درد،زخم انگشتان و ریختن ناخن ها از بیماریهای شایع در روستاهای شرق جاسک است.

50 درصد بیابانهای هرمزگان در شهرستان جاسک قرار دارد

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان نیز گفت: برای اجرای طرحهای بیابان زدایی و جلوگیری از حرکت ماسه های روان هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

امید ذاکری افزود: پاشیدن مالچ برای جلوگیری از حرکت ماسه های روان یکی از طرحهای این اداره کل است.

به گفته این مقام مسوول، ماسه های روان بر اثر سیلاب ها وارد خلیج فارس و دریای عمان می شوند و با موج به ساحل باز می گردند و با هر وزش باد به حرکت در می آیند .

وی افزود: پیش از این وزارت نفت ،مالچ را به صورت رایگان در اختیار اداره کل منابع طبیعی قرار می داد اما از دو سال پیش تاکنون این وزارتخانه، این ماده را به قیمت روز به این اداره کل می فروشد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت : در این مدت قیمت هر لیتر مالچ از 12 به678 تومان افزایش یافته است.

ذاکری افزود: با این حساب هزینه خریدمالچ/مالچ پاشی و نهال کاری هرهکتار بیش از50 برابرشده است و به همین علت ازسه سال پیش تاکنون مالچ پاشی در این مناطق متوقف شده است.

183کانون بحران ماسه های روان درکشور شناسایی شده که19کانون با وسعت یک میلیون و565هزار هکتار در هرمزگان است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان همچنین با بیان اینکه 23درصد مساحت کل هرمزگان را بیابان تشکیل می دهد که 219 هکتار آن ماسه های روان است، گفت: بودجه طرحهای بیابان زدایی را پارسال 490 میلیون تومان عنوان کرد و گفت این بودجه بسیار ناچیز است.

یکتاپور افزود: گران بودن مالچ سبب شده است تا طرح بادشکن غیر همسطح جایگزین طرح مالچ باشی در بیابانهای هرمزگان شود .

به گفته وی، در این طرح با استفاده از برگهای خرما ، بادشکن ساخته و در میان آن نهال کاشته می شود. در بادشکن نهالها به 12 بار و در مالچ پاشی به 4 بار آبیاری نیاز دارد.

یکتاپور در پایان یادآور شد: 18 استان در کشور بیابانی است که هرمزگان بعد از استانهای یزد و اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد