پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

آمریکا- رژیم صهیونیستی؛ سپری برای مداخله

در حالی که دولت آمریکا همواره به دنبال اجرای طرح سپر دفاع موشکی در اروپا بوده است، کنگره این کشور روز دوشنبه پنجم دیماه به درخواست کاخ سفید، کمک مالی برای ساخت سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی را افزایش داد. به گزارش روزنامه گلوب فایننشال آمریکا، در پی درخواست دولت اوباما، مجلس نمایندگان و سنای این کشور کمک های ویژه برای توسعه سامانه های دفاع موشکی اسراییل را دو برابر کردند و این رقم را به 236 میلیون دلار برای سال 2012 افزایش دادند. بنا به گزارش کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان و سنا، کابینه آمریکا پیش از این برای سال 2011، کمک 129میلیون دلاری برای سیستم هوایی ضدموشکی دور برد اسراییل در نظر گرفته بود. این کمک به منظور افزایش توانمندی های موشکی و سیستم ضدموشکی میان برد از نوع ‘دیوید اسلینگ’ است. کمیته های تخصیص مجلس نمایندگان و سنا کمکی فراتر از درخواست کابینه تصویب کردند و مبلغ کمک را از 129 میلیون دلار به بیش از 235 میلیون دلار در سال 2012 افزایش دادند. این کمک مالی جدید در توسعه سامانه‌های موشکی این رژیم موسوم به ‘سپر داوود’ (David’s Sling system) هزینه شود. همچنین بخشی از این پول صرف تولید سامانه‌های ضد موشکی ‘حیتس 2′ و ‘حیتس 3′ که معمولا در مهار موشک‌های دور برد استفاده می‌شوند، صرف خواهد شد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت نیز در نسخه اینترنتی خود نوشت کمک‌های جدید آمریکا به اسراییل بی‌سابقه بوده و در حالی تصمیم به پرداخت آن به تل آویو شده است که آمریکا تجدید نظر کلی در بودجه سالانه خود اعمال کرده و بسیاری از هزینه‌های نظامی و دفاعی خود را کاهش داده است. آمریکا حتی بودجه وزارت دفاع (پنتاگون) را نیز به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده است تا بدین ترتیب بتواند از بحران اقتصادی خود بکاهد. پیش از این پنتاگون از کنگره خواسته بود که با پرداخت 106 میلیون دلار کمک اضافی به رژیم صهیونیستی برای توسعه سامانه‌های موشکی موافقت کند. این مبلغ جدای از کمک مالی امریکا به این رژیم برای توسعه سامانه دفاعی است که برای موشک‌های کوتاه‌برد ساخته شده است. این سامانه نزدیک به 205 میلیون دلار هزینه در بر داشت که آمریکا مبلغی بیش از این یعنی 235 میلیون دلار در اختیار آن قرار داد. سامانه‌ای که به گفته برخی کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی تا کنون موفق از کار در نیامده است.

** آمریکا و راهبرد سپر دفاع موشکی
——————————————
آمریکا از یک دهه گذشته و به ویژه پس از سال 2008 (1387) تلاش کرده است تا ائتلاف های راهبردی خود را گسترش داده و یا در قالب های جدیدی قرار دهد. در این چاچوب، طرفهای جدیدی به این ائتلاف های راهبردی اضافه و یا در قالب ائتلاف راهبردی جدید قرار گرفتند که در مورد اول می توان هند را مثال آورد و در مورد دوم رژیم صهیونیستی قرار دارد.
روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره یکی از ویژه ترین روابطی محسوب می شده است که از سال 1948 آغاز و تا به امروز با همان ویژگی ادامه یافته است. روابطی مبتنی بر حمایت آشکار و همه جانبه که براساس کمک آمریکا به این رژیم چارچوب و قوام یافته است.
براین اساس، کنگره آمریکا در ادامه این تلاش ها، کمک های خود را برای تسریع در ساخت و ارتقا سپر دفاع موشکی این رژیم افزایش داد به نحوی که دولت آمریکا این کمک ها را برای سال مالی 2012 (91-1390)، در حدود235 میلیون دلار تعیین کرد که از افزایشی 106 میلیون دلاری نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است. این حمایت مالی، در قالب کمک سه میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی به عنوان کمک سالانه نظامی صورت گرفته است. بر اساس قرارداد دوجانبه 10 ساله بین آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سال 2007 میلادی (1386)امضا شد،این مبالغ هنگفت صرف خرید سلاح های آمریکایی می شوند. براین اساس مشاهده می گردد که فضای کلی روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی مملو از حمایت گرایی مفرط و همه جانبه است که شکل این حمایت در قالب ائتلاف راهبردی جدید، ایجاد یک سپر دفاع موشکی ضروری شمرده شده است. اما همچینین، به نظر می رسد آمریکایی ها در ارایه کمک های گسترده به این رژیم جهت ساخت یک سپر دفاع موشکی به دنبال ‘راهبرد کلان’ خود نیز هستند چرا که در این راهبرد، علاوه بر حمایت از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه، تشکیل یک سامانه سپر دفاعی یکپارچه بر اساس دستورالعمل های آمریکا در سطح جهانی طرح ریزی شده است. در این چارچوب، سپرهای دفاعی مجزا، ابتدا در مناطق جغرافیایی ایجاد و پراکنده شده و سپس اقدام به ادغام و یکپارچه سازی مناطق در قالب یک سپر دفاع موشکی یکپارچه خواهد کرد. نمونه چنین اقدامی را می توان در سپر دفاع موشکی اروپا و شمال آمریکا دید. به نظر می رسد که چنین روندی در عمل می تواند به آمریکایی ها قابلیت حفظ توان راهبردی در مقابل دیگر قدرت های بزرگ را فراهم سازد.
اما در دیگر سو، آمریکایی ها تلاش می کنند تا رژیم صهیونیستی حتی در موازنه قدرت بین همپیمانان خود (آمریکا) نیز برتر باشد تا بدین ترتیب، توان مداخله گرایی آمریکا در مواجهه با منازعات نیابتی در منطقه افزایش یابد. در این زمینه، ‘باراک اوباما’ رییس جمهور آمریکا، در آخرین سخنرانی خود در در گردهمایی یهودیان اصلاح گرا در واشنگتن در 26 آذر 1390گفت: «هیچ کدام از دولت های پیشین در ایالات متحده به اندازه دولت او برای تضمین امنیت اسراییل تلاش نکرده است و کمک مالی به سپر موشکی اسراییل از تعهدات خدشه ناپذیر دولت آمریکا در قبال تل آویو است».
بنابراین به نظر می رسد، چارچوب اصلی کمک های دولت آمریکا در قبال ساخت سپر موشکی رژیم صهیونیستی، افزایش توان راهبردی آمریکا و همچنین قابلیت مداخله گرایی این کشور از طریق رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد