پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

پایگاه خبری واطلاع رسانی (بــــــــلوگ فــــــــــداغ)

دراین سایت خبرهای روز فداغ و بندرعباس منتشر می شود نظر خودرا بدهید

نیروی دریایی ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد

 مدیر مرکز تجزیه و تحلیل تجارت جهانی سلاح معتقد است که ایران هم تجربه و هم تسلیحات نظامی کافی برای بستن تنگه هرمز را دارد و در صورت لزوم با تجهیزات موشکی خود می‌تواند آسیب جدی به دشمن وارد سازد.

خبرگزاری فارس: نیروی دریایی ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد

 ایران تهدید کرده است که اگر آمریکا کشورهای اروپایی را به تحریم نفتی ایران تحریک کند، تنگه هرمز که خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می‌کند را خواهد بست. 

به عقیده کارشناسان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، قیمت نفت در بازارهای جهانی بشدت افزایش خواهد یافت و مشکلات بسیاری را برای اقتصاد آسیب دیده جهان بوجود خواهد آورد.

"ایگور کاراتچینکو" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل تجارت جهانی سلاح در مسکو در این رابطه به خبرنگار این روزنامه گفت: ایران هم تجربه و هم تسلیحات نظامی کافی برای بستن تنگه هرمز را دارد. ایران اگر در منطقه تنگه هرمز یک حصار مین بوجود آورد، می‌تواند در عرض چند ساعت به چندین تانکر نفتی در حال عبور از منطقه آسیب جدی وارد کند.

به گفته این کارشناس، البته مین گذاری تنها روش برای بستن این شریان مهم نفتی نیست. ایران دارای قایق‌های تندروی نظامی در ناوگان دریایی خود است که با مجهز بودن به موشک‌های ضدکشتی توان نبرد دریایی و آسیب رساندن جدی به کشتی‌های نظامی و تجاری بزرگ حاضر در منطقه را دارند.

کاراتچینکو افزود: علاوه بر این ارتش ایران دارای موشک‌های ضد زیردریایی «صاعقه» هم است که مشابه نمونه‌های روسی این نوع تجهیزات نظامی است و توان رزمی ناوگان دریایی این کشور را افزایش داده است. ضمن اینکه در سواحل ایران در تنگه هرمز موشک‌های ضدکشتی تولیدی چین هم مستقر شده‌اند و در نهایت ایران دارای تعداد زیادی موشک ساخت داخل هم می‌باشد.

وی در عین حال با اشاره به روحیات و تمایلات میهن پرستانه ایرانی‌ها، افزود: برای مثال نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با وجود تامین مالی گسترده، تجهیزات نظامی مجهزی در اختیار دارد و نیروهای آن کاملا قادر هستند تا دست به عملیات «کامیکادزه» ژاپنی‌ها در زمان جنگ دوم جهانی بزند و آسیب جدی به دشمن وارد سازد.

در این بین برخی ناظرین سیاسی بر این عقیده هستند که البته ایران علاقه‌ای به درگیری نظامی در منطقه ندارد و تنها در آخرین اقدام تن به چنین کاری خواهد داد.

"رجب صفروف" مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در این رابطه می‌گوید: شواهد زیادی در اختیار است که بین عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی منطقه خلیج فارس از یک سو و آمریکا و کشورهای غربی از سوی دیگر، توافقات ضدایرانی وجود دارد که ماهیت اصلی آن بدین ترتیب است که اگر آمریکا به تحریم نفتی ایران مبادرت ورزد، این کشورها فقدان نفت برای کشورهای غربی را جبران خواهند کرد و قیمت نفت خود را به نصف خواهد رساند.

به عقیده این کارشناس، بدین ترتیب آنها امیدوارند که تهران را در موضع ضعف قرار دهند و در نهایت امر غرب به سمت جنگ علیه ایران تمایل پیدا کند و اگر جمهوری اسلامی واقعا دست به بستن تنگه هرمز بزند، به احتمال زیاد یک جنگ تمام عیار در منطقه براه خواهد افتاد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد